Sms och mail håller på att konkurrera ut telefonsamtalen. Det är ju så smidigt för då kan ju mottagaren svara när hen har tid, kanske man resonerar. Många svarar inte i telefon överhuvudtaget om man inte känner igen numret. Det kan ju vara någon bedragare eller påstridig telefonförsäljare, ännu ett skäl att sms:a istället.
Men vill du bonda med någon som är viktig för dig så fort det bara går, och du inte har möjlighet till ett IRL eller online-möte, så ska du inte bara skriva till den personen. Du ska till varje pris se till att den personen får höra din röst. Instrumentet som alla spelar är det mest uttrycksfulla, unika och kraftfulla som finns. Varje människa har sin helt unika och personliga röst, i likhet med ett fingeravtryck. Ta vara på det.
Du riskerar bli bortvald utan att de ens hört din röst
Ett exempel. Du ska söka ett jobb. Vi säger att du söker som lärare på en skola. Rektorn kommer ansvara för intervjuerna och ber dig skicka CV tillsammans med ett personligt brev. I nästa steg bestäms vilka som får komma på intervju. Det betyder att du kan bli bortvald innan de ens har hört din röst. Det är ju rätt deppigt, och onödigt.
Nöj dig inte med att skriva – använd din röst, den är fantastisk och otroligt personlig
Rätt hårt när man tänker efter, de har ingen aning om vad de missar. Och det kan du ju bara inte acceptera. Men var lite smart nu. Du har säkert någon fråga till rektorn som motiverar ett telefonsamtal. Inte? Kom igen nu, det finns alltid något att fråga, använd din kreativitet.
Ett försprång mot alla som inte gjort som du
När väl den här viktiga personen är på tråden har du plötsligt värsta chansen att göra intryck med ditt allra viktigaste kommunikationsverktyg, din röst. Undersökningar visar att din röst är överlägsen till att skapa ett intryck hos den du talar med. Och inte bara det, folk bestämmer sig extremt snabbt om du är att lita på eller inte. I och med denna strategi har du redan ett försprång mot alla som inte gjort likadant och nöjt sig med att mejla in sina ansökningar.
Bra va? Förutsatt att du är nöjd med hur din röst låter och hur du uttrycker dig. Men det är ju i annat fall den biten du kan förbättra, det har du enorm nytta av i massor av sammanhang.
Behöver du bli mer trygg och självsäker röstmässigt? Varför inte gå en onlinekurs eller boka en 1:1-lektion?
Svenska är ett dynamiskt och sjungande språk. De flesta, som pratar svenska, rör sig tonmässigt upp och ner i nästan varenda ny stavelse.
Jämför med till exempel engelskan genom att säga: ”Queen Street”. Sjung rytmen och tonerna i ordet på: ”Na-Na”. Upprepa några gånger.
Ganska entonigt va?
Svenska då. Säg: ”Drottninggatan”. Sjung rytmen och tonerna i ordet på: ”Na-na-na-na”.
Jag gissar att du byter ton på alla av de fyra stavelser ordet innehåller på svenska. På Engelska stannar du troligtvis på samma ton på de två stavelserna.
En del utlänningar tycker att det låter som att vi sjunger när vi svenskar pratar, eftersom vi växlar tonhöjd så ofta.
Kanske därför är det extra viktigt i just svenskan att ha lite koll på hur vi påverkar människor runt omkring oss med ”vårt sjungande”. För sång och musik påverkar och berör, om det råder inga tvivel.
Ska försöka göra det tydligt. I musik uttrycker man sorg, energilöshet och hopplöshet genom fallande tonfall (om man får lov att generalisera lite för att bli lite smidigare i pedagogiken).
Samma regel gäller i tal också. Prova genom att säga följande mening med fallande tonfall några gånger. Som att du tonmässigt går ner för en trappa:
Låter kanske inte som att du är jätteglad för din vunna miljon om du avslutar på botten. Kanske har du redan cash så det räcker och blir över. Eller så har du en förbättringspotential i hur du använder tonerna i ditt tal och kommunicera bättre helt enkelt.
Det är lätt hänt att lägga sig till med vanan att gå neråt i slutet av frasen. Lyssna på ditt mobilsvar. Avlutar du det med en ton i botten? Då sänder du ut mer depp än pepp till den som lyssnar.
Gör tvärtom och säg:
Nu låter det som att du faktiskt ser fram emot semestern. Eller vad tycker du själv? Prova några andra korta meningar. Stigande VS fallande toner.
Det smittar av sig. När du avslutar uppåt ger du energi men tyvärr också vice versa.
Man kan relativt enkelt ändra på detta. Medvetenhet, träning och tålamod går det åt.
Man kan börja med att spela in ett nytt mobilsvar på en gång och avsluta på topp.
När du är stressad svarar kroppen bland annat med att blodtrycket och pulsen ökar.
Muskler spänns, andetagen blir ytliga, korta, orytmiska och låter mer än när du är i ditt avspända jag.
Vår röst är en spegling av hur vi andas.
En kommunikatör med omedvetna spänningar och dålig andning är nästan alltid en kommunikatör med stor potential till förbättring.
Är spänd individ kommunicerar sämre – det är helt sant!
Så blir du en bättre kommunikatör!
Börja med att ställa dig vissa frågor och var så specifik du bara kan.
”Hur andas eller låter jag i olika situationer?”
Exempel: ”Hur andas jag hemma jämfört med på jobbet?” Eller, om man tycker det är enklare: ”Hur låter min röst hemma jämfört med på jobbet”.
Kännetecken att kroppen och andningen är spänd:
Uppdragna axlar (kolla in katten)
Spänningar i axlar och nacke – man sitter eller går framåtlutad.
Munnen är öppen och luften går mest ner i lungornas övre del.
Rynkad panna, ihopbitna läppar.
Spänt och stelt kroppsspråk.
En: spänd, skarp, instabil, pressad, för svag eller för stark röst – hör ofta ihop med dåliga andningsvanor.
Ett första steg är att observera sig själv och bli medveten om hur man andas och hur kroppen känns i olika situationer. Ett andra steg är att börja öva sig på principerna för en bättre andning (finns längst ner i det här inlägget).
En bra andning är inte bara djup
Vissa tror att de andas bra om de bara ser att magen expanderar utåt vid inandning. Att magen rör sig lite utåt vid inandning är bra men spänns den ut för mycket kan det kan vara så att man tar in mer luft än man behöver. Det skapar tryck mot stämbanden och kan göra att man forcerar och överarbetar kommunikationen. Då hjälper det inte att ”andas med magen”. En bra andning är inte bara djup utan även ekonomisk och balanserad.
Öva i situationer som höjer din puls
En fråga att ställa sig om man är som de flesta, att andningen försämras i utmanande situationer: hur sjutton ska man bära sig åt för att öva?
Ett förslag är att träna i situationer där pulsen höjs. Om du bara går en rask promenad höjs pulsen en del. Lär kroppen att hålla kvar vid en djup, rytmisk och ekonomisk andning genom näsan även när pulsen stiger. Att öva sig på att hålla munnen stängd vid lågintensiv motion är ett enkelt men effektivt sätt att öva djupandning. Näsan får bestämma tempot. Känner du att du vill öppna munnen så sänk farten istället och fortsätt använda näsan för det den är till för.
Jag själv använder tv-spel och helst zombie-skräck-genren. Det är som att få stress och press som ett brev på posten precis när man vill. Suveränt konstgjort tillfälle att öva på att bibehålla en bra andning trots en prekär situation. Att vänja kroppen till bättre vanor vid stress. Kanske har du också nåt tillfälle där du kan få stress på beställning för att öva långsamma och djupa andetag som fungerar som lugnande motpol när det blir svettigt. Gärna med en Relaxator(diafragmatränare) i munnen.
Öva på att andas bra när du spelar tv-spel. Gärna med zombieinslag:)
Vad är en bra andning
I en verklig situation, som när ett gäng (blodtörstiga:) åhörare väntar på att du ska göra entré och hålla ditt anförande, som vanligtvis sätter igång ditt kamp och flykt-läge, då har förhoppningsvis din kropp lärt sig att hålla kvar vid en andning som hjälper dig att hantera läget.
Kolla in principerna för en bra VS dålig andningsteknik.
Hur andas du när du är stressad?
När du känner igen dig i ett eller flera tecken av en dålig andning kan du göra den här enkla övningen:
Sitt eller stå, det du själv föredrar.
Knäpp händerna bakom huvudet.
För armbågarna bakåt så att bröstkorgen åker ut och så att du rätar på dig.
Andas genom näsan. Känn att luften du andas in går ner i mellangärdet.
Fortsätt tills andningen uppfyller ett eller flera kännetecken för en bra andning.
Lycka till!
Behöver du hjälp hittar du info om workshops och 1:1 coaching HÄR!
Många har upptäckt att de tänker mer på hur folk låter på rösten online (Teams, Zoom…) jämfört med IRL.
Varför är det så?
Om du står och pratar inför en grupp människor på plats så delas fokus mellan din kropp och din röst, för åhöraren. Du kan röra dig och uttrycka dig med din kropp långt mycket mer ”i verkligheten” än i den digitala världen.
Rösten är särskilt viktig i online-möten
I en digital plattform syns oftast bara nån tredjedel av kroppen vilket begränsar oss en hel del kommunikationsmässigt. Det är bland annat därför rösten tilldelas huvudrollen och blir mer framträdande via skärmen.
Till exempel en: knarrig, hög, skarp, övernasal, hes eller klanglös röst blottas mer i en digital kontext än i konferens eller mötessalen.
Har hållit en hel del kurser online det senaste året. Jag har också varit med och utvecklat en interaktiv musik-kurs för förskolebarn via Teams och zoom. Det har verkligen funkat hur bra som helst och varit jättekul.
Men som de flesta andra längtar även jag efter fler riktiga möten. Och nu finns stora förhoppningar på att snart möta deltagare och publik på riktigt igen. Det kommer att bli fantastiskt.
Men i det här inlägget håller vi oss kvar i den digitala världen, för videosamtal är något vi kommer att fortsätta ha i långt mycket större utsträckning än före pandemin. Har lärt mig en del om möjligheter och problem med att uttrycka sig via skärm. Så tänkte helt enkelt passa på att dela 6 super-tips ✊.
6 tips för bättre video-kommunikation
TALA LÅNGSAMT – När vi pratar via video så syns inte hela vår kropp (oftast) och vårt kroppsspråk begränsas. Det är en av anledningarna till att vi inte kommunicerar lika effektivt via Teams, Google meets eller Zoom som IRL. Det kan vi delvis kompensera genom att dra ner på tempot.
VAR GENERÖS MED DINA LEENDEN – Subtila små leenden når ofta fram IRL men när du kommunicerar via datorn så har du mycket att vinna på att smila lite extra eftersom nyanser ofta får svårare att hitta till fram online.
ÖVA UPP EN BRA DJUPANDNING SOM FUNKAR I VARDAGEN – Mitt stående tips. Men är det något som får dig att andas ytligt, är det just stillasittande och stress. Onekligen finns risk att du får både och som ett brev på posten i till exempel en lång videokonferens med en ännu längre agenda på saker som det ska diskuteras och beslutas om. Hur du tränar djupandning kan du läsa mer om HÄR!
BEHÅLL MICKEN PÅ UNDER MÖTET ÄVEN NÄR DU INTE PRATAR – Det förstärker här och nu-känslan. Att till exempel höra ljudet av: en penna som dras mot ett papper, nån som tar en sipp på sitt kaffe, skrattar till – hjälper den som talar att känna att det faktiskt finns riktiga människor som lyssnar. Att kommunicera blir så mycket lättare om man känner att det finns en mottagare på andra sidan.
BEHÅLL KAMERAN PÅ ÄVEN NÄR DU INTE PRATAR – Att se människor gör också kommunikationen enklare och roligare. Varför inte prova det omvända? En pratar och alla andra stänger av både mick och kamera. Får du som har ordet en känsla av ensamhet och kanske till och med att du pratar med dig själv? Det är risk för det, så var schyssta mot varandra och behåll mick och kamera på (tekniken ska klara det).
SITT EN BIT LÄNGRE FRAM PÅ STOLEN Då minskar du risken för att du sjunker ihop. Röst, andning och flöde funkar mycket bättre om du har en bra hållning. Och sen ser du ju snyggare ut också.
SKA DU PRATA MYCKET OCH LÄNGE, LÄR DIG RÖRFONATION – Rörfonation (att bubbla i vatten med glasrör) ger möjligheten till en fantastisk universal-övning för rösten som är väldigt användbar. Några av många syften är att: komma ner i röstläge, röstavspänning, få en mjukare röst, förebygga röst-slitage och är även en form av andningsträning. Fattar du nada? Kolla HÄR!
Det var några väl utvalda tips.
För att boka en ”Röst och kommunikations-workshop”, digitalt eller IRL, se HIT!
Jag har, sen jag såg reklamen för nåt år sedan, varit nyfiken på andningsapparaten WellO2.
Nu har jag fått hem en maskin och tänkte göra ett test för att se vad den går för.
Varför man ska ägna sig åt ång- och motståndsandning med wello2 sammanfattas på förpackningen:
BENEFITS OF WELLOBREATHING
Hjälper direkt genom att öppna andningsvägarna.
Rengör lungorna effektivt genom att lösa upp slem och luftpartiklar. Lindrar irritation av luftvägarna.
Ökar andningsförmågan och uthålligheten genom att andningsmuskulaturen stärks.
Stärker din röst, mjukar upp och fuktar stämbanden, ökar andningsstödet, öppnar upp rösten som också håller längre.
Öppna upp en täppt näsa.
Enligt Smartson så är hela 81% av användarna positiva, vilket såklart även kryddar mina egna förväntningar.
Produkten är intressant för mig som röstcoach som till övervägande del jobbar med att utveckla röst och andning hos mina klienter. En bra och djup andning är grunden för en snygg, slitstark och hållbar röst.
I sjuårsåldern blev jag diagnostiserad astmatiker. Att utsätta mig för: pälsdjur, damm, ansträngning, pollen, stress – riskerade utlösa rejäla andningssvårigheter. Sedan dess, fram till för ett par år sedan, har en inhalator (bricanyl) haft sin självklara plats i min högra byxficka, redo att tillfälligt utvidga mina trånga luftvägar. Om den, av en händelse, inte fanns där på sin rätta plats kom astman, bara av psykologiska orsaker, som ett brev på posten. Ganska många gånger har jag fått åka i ilfart till akuten när min medicin av nån anledning inte fungerat eller om jag glömt den.
När jag på allvar började jobba med min andning, bland annat genom principerna: genom näsan, tyst, lätt, lågt och litet – började det hända grejor. Efter ett par månader kunde jag minska min medicinering med 80-90%. Och efter ytterligare en tid kunde jag samla ihop mina luftrörsutvidgande mediciner och ställa dem i ett skåp. Där har de stått sen dess och samlat damm. Det fanns ingen tvekan om att förändringen berodde på att jag skapade nya goda andningsvanor. Har testat en rad andra metoder för att bli kvitt astman men att förbättra min andning är det enda som har hjälpt.
Förutom radikala förbättringar med astman så kom det med en del annat på köpet:
Mitt genomusla morgonhumör hamnade på rent av civiliserade nivåer.
Sockersuget som tidigare varit enormt blev hanterbart.
Jag behövde inte lika mycket mat för att bli mätt och gick ner till mitt ideala BMI.
Känslomässigt positiva förändringar. Tidigare var jag långsint men nu går starka jobbiga känslor över mycket fortare.
Min sångröst förbättrades och jag fick lättare att nå höga toner.
Jag fick mer energi och kände mig mer harmonisk.
Jag blev bättre på att hantera stress.
Det här (hoppas jag) räcker en bit för att förklara min entusiasm över alla övningar, tekniker och produkter som har i syfte att förbättra sättet människor andas på.
När du använder WellO2 så spänner förkylningskänsliga muskler av i och med att du andas in varm vattenånga och fuktar slemhinnorna. Stämbanden fungerar som bäst fuktiga. Många har någon gång andats in ånga över en kastrull med hett vatten och en handduk över huvudet för att rensa luftvägarna. Man kan säga att WellO2 är en förfinad variant med större precision och med ställbar temperatur (3 lägen) på vattenångan. Men den är mer än så. Samtidigt som du andas in och ut genom munstycket till apparaten övar du också motståndsandning. Jag har skrivit en hel del om det fina med att sätta en Relaxator (ett ställbart redskap med olika grad av motstånd för andningsträning) i munnen för att träna diafragma-andning. WellO2 har den funktionen på både in och utandning . När du lägger på ett motstånd på utandning blir luftrören större och utandningen blir rytmisk och mer långsam. Detsamma (rytmisk och långsam inandning) är också en av de positiva effekterna när du andas in med motstånd och det kan även minska irritation i luftvägarna och vara bra för stämbanden. Att just sakta ner andningen och att den bör vara jämn är två av flera viktiga principer för en bra andning.
Eftersom man får med ett munstycke både för flabben och snoken så kan man ge sig själv ångbehandling och motståndsandning där man vill och efter behov. Näsgångarna är viktigt att hålla fria eftersom vi är skapta att andas genom näsan (nästan alltid) och inte genom munnen. Ångan recalibrerar även näsans flimmerhår (cilia) som har den viktiga missionen att rensa luften på partiklar som inte hör hemma i andningsorganen.
Det ska passas på att nämnas att WellO2 främst ska ses som en träningsprodukt för andningsmuskulaturen tillsammans med ånga och inte en medicinsk produkt.
För vem? De med nedsatt andningskapacitet, till exempel äldre och astmatiker eller annan lungsjukdom utgör målgruppen för Wello2.
Anssi Sovijärvi, 74, professor emeritus i klinisk fysiologi vid Helsingfors universitet uttrycker sig så här till Newsdesk:
– …metoden passar även yngre och friska som vill stärka sina andningsorgan och minska risken för infektioner
Anledningen till att jag fetmarkerat texten är att de erfarenheter jag själv samlat på mig som röstcoach och andningsintruktör talar starkt för att ALLA kan utvecklas och har nåt att hämta av andningsträning. Inte bara de med nedsatt andningskapacitet.
Anssi Sovijärvi berättar också att WellO2 inte ska användas av den som är sjuk i influensasymtom, särskilt med tanke på den pågående pandemin av covid-19. Och att WellO2 är ett redskap för andningsträning, och har man en luftvägsinfektion med feber ska man absolut inte andningsträna, eller träna alls.
Sovijärvi fortsätter att informera om att effekten av WellO2 är både kort- och långsiktig, att slem löses upp, att ångandningen vidgar och fuktar luftvägarna och att irriterade luftvägar kan lindras. Han ”Wello-tränar” regelbundet sedan över ett år. – Jag märker stor skillnad, till exempel blir jag inte lika andfådd när jag går i trappor. Dessutom verkar djupandningen lugnande. Jag har mätt mitt blodtryck som blir lägre efter andningsträningen. Observera dock att det inte är någon vetenskaplig slutsats, utan mer ett hemexperiment.
Enligt Sovijärvi så åstadkommer ånginandningen att slemhinnorna i de övre luftvägarna kommer i bättre kondition:
– En frisk slemhinna kan beskrivas som kroppens egen brandvägg mot infektioner.
Newsdesk
Personen bakom Wello2 är Aulis Kärkkäinen. Han har sen barnsben haft andningssvårigheter vilket ligger till grund för att han senare i livet skulle uppfinna Wello2.
Andningsträna cirka 15 minuter WellO2 är inte svår att använda. Du väljer hur mycket andnings-motstånd du önskar (0-3) och hur pass hett du vill att vattnet ska bli (45, 55 eller 65 grader). Andas långsamt genom munstycket eller näsmasken i cirka 15 minuter. Att andas in den varma ångan genom näsan kan enligt Anssi Sovijärvi underlätta problemen vid till exempel pollenellergi eller förkylning.
Två kliniska studier har gjorts. I en av dem ingick 12 kvinnor med andningssvårigheter och till dem relaterade röstrubbningar. Efter träning med Wello2 förbättrades röstrubbningarna.
I den andra studien fick 10 manliga fotbollsspelare träna med WellO2 i en månad. De ökade sitt maximala ut- och inandingstryck med ett medelvärde på 24 procent tack vare andningstränaren. Man planerar även för en studie med astma- och KOL-patienter.
Det vanligaste röst-problemet kallas rösttrötthet (fonasteni) vilket visar sig genom att du lätt blir hes, sliten och trött i rösten.
orsaken till rösttrötthet är oftast att du har ett röstkrävande yrke. Och att du känner dig stressad och spänd. Din röstteknik lämnar förmodligen också en del att önska – muskler runt strupen försöker då kompensera (för den mindre bra rösttekniken) och hjälpa till när du talar.
Till exempel så många som 20-40 procent av alla lärare upplever viss form av rösttrötthet varje dag.
Rösttrötthet kan också visa sig genom att du känner ett behov av att harkla dig, det ömmar i halsmusklerna och dras med en klump-i-halsen-känsla.
Struntar man i såna här problem och bara ”kör på” så kan man skada sina stämband och hesheten blir mer eller mindre permanent. Mycket av din personlighet sitter i rösten och du kommer att uppfattas av dina lyssnare så som du låter. En person som har en frisk röst och som klingar bra i sitt rätta röstläge (många pratar spänt och för högt upp i sitt register) når ut bättre och upplevs som mer trovärdig än någon med en sliten röst som inte bär ut. Kanske inte så svårt att förstå poängen här? Svarar du JO på den frågan så säger jag till dig på ren svenska: TA FÖR SJUTTON HAND OM DIN RÖST!
OBS! Känner du igen dig i de beskrivna symptomen och de har suttit i en längre period – sök hjälp via vårdcentralen.
Den absolut bästa investeringen du kan göra i dig själv för att slippa få de här problemen är att jobba FÖREBYGGANDE med röst- och andningsteknik. En bättre diafragma-andning som fungerar i vardagen leder nästan alltid till att du får en mer hållbar röst som låter bättre, om du jobbar medvetet åt det hållet.
Ett exempel på en person som (troligen) lider av rösttrötthet (totalt) är Marge Simpson 😬.
Föreställ dig nu Marge Simpson som ljudboksuppläsare. Även om boken är helt fantastisk – skulle du orka lyssna?
Läs om principerna för en BRA VS DÅLIG andningsteknik HÄR!
Röst och andning funkar så mycket bättre med en avspänd mage. Många går och håller in magen. Då är det inte så konstigt att andningen blir ytlig. Prova just NU (inte sen) att dra in och spänna magmusklerna. Känner du hur andningen sätter sig i bröstet?
Hur blir det om du pratar en stund medan du håller in magen? Blir rösten spänd, ansträngd och kanske hes?
Här kommer en effektiv avspänningsövning för magen så att det blir lättare att andas lågt, tyst och lätt.
En bra andning ska inte bara vara låg utan också bred. Så att det finns en tydlig aktivitet i nedre delen, i sidorna av bröstkorgen, vilket också ger ett bra stöd för tal eller sångrösten. För att se till att nedre delen av bröstkorgen rör sig: långsamt utåt sidorna när du andas in och långsamt ihop under utandning – kan du använda en gasbinda. Det är ett utmärkt sätt att träna och medvetandegöra de andningsmuskler som hjälper dig att andas djupt.
Öva andning med gasbinda
Instruktioner
Vira gasbindan runt nedre delen av bröstkorgen
Hitta en balans för hur hårt du virar den. Det är inte meningen att du ska överanstränga sid-andningsmusklerna, men ge dem lite motstånd att jobba med när de rör sig utåt, och att gasbindan skjuter på nedre delen av bröstkorgen att röra sig inåt när du andas ut.
Använd den till exempel 30-60 min under promenaden, när du undervisar, bara tar det lugnt eller uppehåller dig med nåt annat (du kan ju ha den under en tröja).
Ännu ett sätt att öva röst och andning utan att det behöver göra anspråk på din dyrbara tid 🗣 👍
Det finns svulstiga stor-filmer med påkostade effekter för miljontals dollar som ska ge oss en ännu häftigare upplevelse än den förra i stadens flådiga IMAX biograf. 12.1 Immersive soundsystem, som täcker upp ett område lika stort som bio-duken självt, får det att riktigt vibrera mellan stolsraderna när antagonisten avfyrar sina vapen.
Och så finns det ljudböcker.
Inga ljudeffekter, inga visuella fyrverkerier och explosioner, ingen symfoniorkester som eldar på spänningen med frenetiskt spelande stråkmusiker i förgrunden ackompanjerade av hög-dramatiska baskaggar.
Bara en röst och en berättelse.
Hur kan en person, en röst och en inspelad berättelse överhuvudtaget ha en chans mot vräkiga Hollywod-produktioner med no-limit-budget?
Det borde ju vara helt kört för det förstnämnda, det fattar man väl?
Men när jag kollar den senaste månadens streamingtid i mitt eget Netflix-abbonemang så märker jag faktiskt att David spöar Goliat i det här fallet. Eller inte bara spöar, utan fullständigt demolerar honom.
Senaste månadens användning: Netflix 20 h Storytel 112 h.
Storytel-Netflix 1-0
För att våga mig på nån slags förklaring till det förkrossande resultatet till Storytels fördel har jag svårt att tänka mig en bättre jämförelse än den gamla, men ofta helt sanningsenliga, principen less is more.
När jag väl är fångad i en ljudbok kan jag inte sluta lyssna 🦻.
Något som nästan är lika viktigt som berättelsen är uppläsarens röst. Jag faller ofta för en lugn, djup och trygg röst som inte övergestaltar texten, men ändå läser med stor närvaro. Det ska finnas ett tomrum för mig, lyssnaren, att fylla i för att det ska bli riktig magi.
Och sen är det det här med andetagen. Det ska inte låta som att uppläsaren får syn på en kobra efter var och varannan mening (luft som ljudligt kippas in). Andningen ska vara så tyst som möjligt – minsta möjliga ansträngning till största möjliga effekt. Förstår så klart att mitt yrkesval kan ha med min känslighet att göra, men det går att leva med.
Har du inte upptäckt det vackra i det lilla, en röst och berättelse, så prova och se om det är din grej. Och inte bara som insomningsfunktion utan när du är alert och verkligen lyssnar. Promenader, trådlösa hörlurar med brusreducering och ljudbok är mitt bästa recept.
Och till sist ett ljudbokstips. Niklas Falks uppläsning av Hermann Hesses Siddharta, det är nog banne mig det bästa i ljudboksupplevelse jag hört 👏.