5 goda anledningar till att andas genom näsan!

Det finns fler skäl till att medvetandegöra hur du andas än du kan ana. Vi andas in 10-20 kg luft om dagen. Att tro att det skulle vara obetydligt på vilket sätt vi använder all denna luft, är därför ganska galet.

Vi undersöker hur man lättast får ner luften djupt i lungorna under en röst- och andningsworkshop i Motala. Näsa VS mun!

Att helt enkelt målmedvetet träna andning kan göra underverk för både röst- och välbefinnande. Här följer några fakta om varför näsandning är att föredra framför munandning.

  • Om du till exempel andas in 6 gradig luft genom näsan värms den upp till ca 30 grader innan den når halsen. Den får då en gynnsam temperatur som bidrar till att stämbanden inte blir torra. Vid luftintag genom munnen missar vi den effekten och sannolikheten att man börjar hosta, harkla och snörvla ökar.
  • Kvävemonoxid (NO) är en gas som bland annat bildas i näsan. Den har en utvidgande effekt på den glatta muskulaturen i luftvägarna och öppnar upp blodkärlen. När vi andas genom munnen drar vi inte nytta av denna fördel.
  • Långsamma utandningar är avstressande och bidrar till harmonisk balans. Näsan inbjuder till att sakta ner andetagen eftersom luften får ca 50% mer motstånd genom näsan än munnen.
  • Att aktivera diafragman och att andas djupt, istället för ytligt, är för de flesta lättast genom näsan. Det beror på att luften blir mer strömlinjeformad i näsgångarna än genom munnen.
  • Näsan filtrerar bort mängder av luftburna partiklar och bakterier. Infektionsrisken minskar därför via näsandning jämfört med munandning.

Det var bara några av alla de anledningar som finns till att ta så många som möjligt av de 20-25 tusen andetag du tar varje dygn genom näsan. Ett bra första steg är att så fort du inte talar, äter eller dricker – håll munnen stängd.

David Sennerstrand