Har du scenskräck? Vanligaste problemet – grunda inandningar.

Att framträda inför folk innebär för många en mer eller mindre utmanande situation. Massvis med människor känner igen sig i begrepp som: scenskräck, rampfeber och talrädsla. Ofta är stresspåslaget anledningen till att du börjar att högandas. Det vill säga att luften bara fyller överdelen av lungorna.

Högandningen är ofta anledningen till att rösten upplevs som instabil, osäker, svag eller knarrig. Att många kippar efter luft och drar efter andan i sammanhang där man kan känna sig en aning rädd och utsatt är egentligen inget konstigt. Tänk dig in i att du plötsligt ser en huggorm framför dig på vägen. Innan du utbrister: “En orm!” drar du efter andan (föreställ dig och prova själv!) och du hamnar för en stund i det man brukar benämna som högandning, eller bröstandning som man också kallar det.

Det gör i sin tur att det blir knappt om luft för att bibehålla en rytmisk, funktionell och lugn andning. Högandning kan vara nåt bra i en del sammanhang. Som i exemplet med ormen, när man behöver vara på hugget (ursäkta den dåliga ordvitsen) och handskas med en krävande situation. Men när det inte finns några ormar eller andra faror i närheten, utan bara inbillade hot, finns det inga anledningar att andas grunt och man har allt att vinna på att öva upp en tryggare och djupare inandning.

För att få bättre förutsättningar att kontrollera luften, vilken ger mängder med fördelar i röstligt perspektiv, behöver vi jobba med en effektiv djupandning vilket är själva grundenstenen för en bra röstteknik. Om vi hamnar i det läget då vi kippar/flämtar in luft är det som att vi försöker fly situationen vi är i, vilket såklart en publik kommer att märka av. Diafragman, som är vår viktigaste inandningsmuskel förblir mindre aktiv än vad som är att önska och ängsligheten i den utsatta situationen växer.

Högandning orsakar oro, oro leder till rädslor, rädslor leder till olust och i värsta fall till fobier och att vi helt enkelt inte vill uppträda. 

Det är onödigt. För det är ofta enkelt att hitta en djupare andning och förstå kopplingen till hur ens framträdande kan bli mycket bättre. Rösten kommer att kännas mer stabil och du kommer göra ett bättre framträdande om du lär dig att andas djupare och på ett mer effektivt sätt.

Om man lär sig att behärska sin andning blir det mycket lättare att hantera nervositeten och rösten kommer att kännas mer stadig och trygg.

David Sennerstrand