Tejpa munnen pĂ„ nattenđŸ€ Varför?đŸ€”

Första gÄngen jag hörde talas om att tejpa för munnen innan man somnar tyckte jag det lÀt horribelt. Men nyfiken som jag Àr kunde jag ÀndÄ inte lÄta bli att prova. Det tog nÄn vecka innan jag blev bekvÀm med det hela. Jag sov bÀttre, astman blev mycket bÀttre och jag kÀnde mig mer utvilad nÀr jag vaknade. Och mitt vanligtvis sÄ usla morgonhumör hamnade snabbt pÄ rent av civiliserade nivÄer (vilket Àr fantastiskt för att vara mig:)

Det hÀr inlÀgget skulle kunna bli hur lÄngt som helst om jag berÀttade om allt negativt som kommer med munandning, men hÀr och nu ska vi frÀmst fokusera pÄ andningens effekter pÄ röst och stÀmband.

Munandas du nĂ€r du sover Ă€r sannolikheten stor att du vaknar med torr mun och till följd av det Ă€ven torra stĂ€mband. Torrhet Ă€r rena döden för rösten. De ska vara fuktiga för att funka bĂ€st. Det fixar nĂ€san, men dĂ„ mĂ„ste man ju anvĂ€nda den sĂ„ mycket som möjligt ocksĂ„. En quickfix för att rĂ„da bot pĂ„ problemet Ă€r som sagt att sĂ€kerstĂ€lla nĂ€sandning nĂ€r du sover genom att tejpa för munnen. NĂ€sandning inbjuder ocksĂ„ till en lugn, lĂ„g och lĂ„ngsam andning – vilket Ă€r precis det vi vill ha. 

KĂ€nns det lĂ€skigt och kanske klaustrofobiskt? Prova att tejpa vertikalt i början tills du kĂ€nner dig trygg med det hela. AnvĂ€nd 3M Mircopore-tejp. Ett tips Ă€r att smörja in lĂ€pparna (och lite över och under) för att tejpen inte ska vara sĂ„ svĂ„r att fĂ„ loss pĂ„ morgonen. 

Det kan kĂ€nnas lite ”speciellt” i början. Kanske behöver du successivt vĂ€nja dig och till exempel bara tejpa nĂ„n kvart under kvĂ€lls-lĂ€sningen i början, innan du Ă€r redo för att tejpa under hela natten.

Är du osĂ€ker pĂ„ om du munandas under natten eller inte? Vaknar du med torr mun Ă€r det bergsĂ€kert sĂ„ att du anvĂ€nt flabben en hel del.

Jag föreslĂ„r att ge det Ă„tminstone 1-2 veckor innan du bestĂ€mmer dig för om det Ă€r nĂ„got du vill fortsĂ€tta med eller inte. Och det Ă€ven om du tror att du andas genom nĂ€san hela natten. SĂ„nt Ă€r ju onekligen svĂ„rt att ha koll pĂ„.

(PS: Kan minska snarkning och förbĂ€ttra sömnkvalitĂ©n 😮 đŸ€đŸ˜Š)

Om du kĂ€nner vĂ€ldigt starkt motstĂ„nd mot att tejpa munnen sĂ„ skippa det, mĂ„nga tycker det ger fantastiska resultat pĂ„ alla möjliga omrĂ„den men det passar tyvĂ€rr inte alla.