Storytelling – Därför ska du beröra dina lyssnare med en personlig berättelse

Journalisten Rob Walker ville 2009 ta reda på om storytelling verkligen är så vägvinnande som det sägs – så han köpte 200 saker från eBay. Värdet var ungefär 1 dollar per objekt. Sedan bad han 200 författare att skriva en berättelse till varje sak. När det var klart såg han till att var och en av sakerna las ut för auktion på eBay igen. Den här gången med prylens egen unika historia inkluderad i beskrivningen. Ett av objekten var ett hästhuvud som köptes för 99 cent. Det såldes, med tillhörande berättelse, för 62.95 dollar. En ökning med 6395% Sammanfattningsvis köpte Rob Walker de 200 sakerna för 129 dollar och sålde dem för 8000 dollar. Experimentet är ett klockrent exempel på hur mycket vi människor älskar historier. 

Alla dessa vandringar

I Stockholm har, under många år, en av höjdpunkterna för horder av turister varit I Stieg Larssons fotspår. Vandringar som bygger på platser med påhittade historier baserade på deckar-trilogin Millenium. Att i ett liknande koncept följa med på en tur i poliskommissarie Wallanders spår, i den lilla skånska idyllen Ystad, lockar turister från hela världen. För att inte tala om miljontals barn (och vuxna) som ser det som en av höjdpunkterna i livet att få uppleva en “äkta” Harry Potter-vandring i London. 

Storytelling – Därför ska du beröra dina lyssnare med en personlig berättelse

Kärnan i Storytelling

Sammanfattningsvis handlar det om människor som glatt betalar en rejäl slant för att titta på platser där inget särskilt egentligen har hänt. Det kanske verkar fånigt. Men vem bryr sig? Vi har rätt att förundras över att det faktiskt är här – på King’s Cross, plattform 9¾ – som Hogwartsexpressen avgår. Inte någon annanstans.

Om någon viktigpetter påstår att allt bara är en ihopfejkad berättelse och att King’s Cross bara är en vanlig station, då blir de invigda rasande. Sådana kommentarer sticker rakt i det heligaste – fantasin.

Vi slåss för rätten att dras med. För att känna. För att uppleva. Berättelser får oss att engagera oss – oavsett om de är sanna eller inte. Ju mer vi berörs, desto mindre ifrågasätter vi. Känslor krokar fast oss. Därför vinner alltid den talare som lyckas beröra publiken med storytelling.

Men berättandet kräver mer än bara innehåll. Du måste tala så folk lyssnar. Därför behöver du utveckla både röst och kroppsspråk. När uttryck, röst och kropp samspelar, får du ett av världens mest effektiva verktyg. Då kan du verkligen nå din publik.

Vill du boka en kurs/workshop där Storytelling är en del av innehållet? Se HIT!

D.S

Qubely